"רגישות לצד אמונה ומצלמה ביד, הופכים את בית הספר לקולנוע יהודי לשפה קולנועית חדשה".

צבי יחזקאלי, פרשן, יוצר ואיש תקשורת, ערוץ 10

מסלול הקולנוע והטלוויזיה בבית הספר נפתח מתוך מטרה להכשיר אנשי מקצוע מובהקים, יוצרים ואומנים בתחום הקולנוע והיצירה לגווניהם השונים. המסלול מבוסס על תכנית לימודים מקצועית המקיפה את מכלול המקצועות הנדרשים ליצירה קולנועית, עכשווית ומהוקצעת, מתוך נקודת מבט יהודית וערכית.

להלן חלק מתכנית הקורסים שתפגשו במהלך הלימודים:

בימוי עלילתי

הכשרת הסטודנטים לבימוי סרטים עלילתיים תוך הכרות עם הכלים הקולנועיים העומדים לרשותם: השוטים, השחקנים, הדיאלוג, המיזנסצנה, עריכת התמונה, עריכת פס קול, מוסיקה ועיצוב אומנותי.

בימוי דוקומנטרי

מטרתו של שיעור זה היא להציג את הדילמות והסתירות הקיימות בין הרצון לשקף את המציאות כמו שהיא ובין עבודת הבימאי המנסה להתערב במציאות באופן שתשרת את המטרות והאמירות אותם הוא מנסה להשיג ולבטא בסרט. הקורס יקנה את הכלים הנדרשים לבימוי והפקה סרטים דוקומנטריים החל משלב הרעיון ועד למוצר המוגמר ובתרגול מעשי.

תסריטאות עלילתית

מטרת הקורס להקנות לתלמידים הכרות וידע בסיסיים בכתיבת תסריט. במטרה להביאם לכתיבת תסריט עלילתי לסרט גמר באופן המקצועי ביותר. הלימוד יחל מהיסודות הבסיסיים ויתפתח דרך עיצוב דמויות, תוך אפיון המרכיבים התמאטיים, הצורניים והנרטיביים שבו. הכרת המבנה הדרמטי בן שלוש המערכות ניתוח והבנת מושגים כגון אירוע מחולל, נקודת מפנה, קתרזיס, שיא התרה, היפוך, שינוי ועוד. הכרת מבניים עלילתיים שאינם בנויים על פי הפורמט הקלאסי כגון עלילות שאינן ליניאריות, והתנסות באדפטציה של סיפורים קצרים לקולנוע ולטלוויזיה.

מקצועות הסט ועוזר במאי ראשון

מטרתו של קורס זה היא להביא את התלמידים לכדי ידע והתנסות מעשית בניהול סט. דרך עבודת עוזר בימאי הראשון ודרך עבודת המפיק בפועל. במהלך הקורס התלמידים ילמד לתרגם תסריטים קצרים וארוכים לתכניות צילומים מעשיות, בין היתר בשימוש בלוח ("בורד") בהמשך ילמדו כיצד עוזר במאי ראשון מכין את מערך הצילומים תוך שיתוף פעולה עם גורמי ההפקה השונים, מערכות היחסים בהפקה, היררכיה וחלוקת תפקידים בין המחלקות השונות. הקורס ילווה בתרגולת עצמאית של התלמידים על תסריטים קיימים ועל סטים שיוקמו להדגמה והמחשה.

סאונד והקלטת קול

קורס זה יקנה ללומד מושגי יסוד ורקע תיאורטי בקול, יחד עם עבודה מעשית בהקלטת שטח. ביצוע הקלטות וידאו ושמע בהפקות חוץ, הקניית הידע הדרוש לבחור מיקרופונים מתאימים ואופן מיקומם, הכרה וידע בסיסי של ציוד להפקה ועריכה של שמע וקול. התלמיד ילמד מי הם אנשי הצוות עמם הוא ימצא בקשר הדוק לפני התוכנית ובמהלכה ועד סופה, ולמי יש לו מחויבות סופית בהפקה.

צילום ותאורה

להקנות לסטודנטים ידע מקצועי (תיאורטי ומעשי), בצילום קולנוע וטלוויזיה. הכרות עם שפת המדיה והקשר בין אופי הצילום למשמעות הנובעת ממנו (דוקומנטרי ועלילתי). תפקיד הצלם בהפקה, פיתוח אינטואיציה יצירתית אישית ויכולת הקשבה של צלם בסט. הכרת עקרונות הקומפוזיציה ועיצוב הפריים. כתיבה באור, הכרת האור ותכונותיו, שימוש באור ככלי לביטוי בצילום פרקטי ואמנותי.

הקניית ידע טכני מעשי בתפעול תאורה, מצלמות וידאו, שימוש בכלים נלווים (עזרי תאורה, עדשות, פילטרים, גריפ, חשמל וכדו'). לימוד ותרגול הטכניקות השונות לשליטה בצילום מול המטרות הנדרשות.

עריכת וידאו

מטרתו של קורס זה הוא להכשיר עורכי וידאו מנוסים ומיומנים, בהפעלת תוכנות עריכה תוך פיתוח ידע, שליטה ומיומנות על מנת שיוכלו להפיק את מירב התועלת מכלי העריכה הפועלים בתעשיה.

בתום לימודיהם יוכלו העורכים להשתלב בחברות הפקה ובגופים המשדרים לטלוויזיה כעורכי סרטים עלילתיים, דוקומנטרים ופרסומיים. התוכנה הנלמדת הינה primere הפופולארית כיום בשוק.

עריכה – תיאוריה ויישום

מטרתו של הקורס ללמד את התפקידים העיקריים ואת הטכניקות המרכזיות בעולם עריכת הסרטים, ללמד מונחי יסוד בעריכה, עקרונות מנחים בתיאוריה של העריכה וסגנונות עריכה שונים. וכן ללמד כיצד בעזרת טכניקות של עריכה ניתן ליצור משמעות ותוכן בסרטים ובתכניות טלוויזיה.

הפקה – מפיק, יוזם, קרנות ורגולציה

מטרות הקורס הן לתת רקע כללי ומושגי יסוד הקשורים להפקה קולנועית, לסקור את תהליך ההפקה משלב הרעיון הראשוני ועד להפצת הסרט הגמור.

בס"ד

מסלול קולנוע- תוכנית הלימודים

מבנה התוכנית מבוסס על מתן מירב הכלים להפקת פרויקט גמר ברמה גבוהה ויאפשר לסטודנטים להציג פרויקטים להפקה עתידית אשר יסללו את דרכם אל העשייה ואל התעשייה.
במסגרת בית הספר לקולנוע לומדים את כל תחומי העשייה:

פרויקט סוף שנה א'

עלילתי- סרט קצר אילם עד 5 דק או קליפ.

דוקומנטרי-כתבה קצרה 5-10 דק'.

פרויקט  סוף שנה ב'

עלילתי- סרט של  5-10 דק' עם דיבור.

דוקו- סרט דוקו קצר 5-10 דק'.

פרויקט סוף  שנה ג'

פרויקט גמר עלילתי- סרט עלילתי 15 דק'.

או סרט דוקומנטרי- 20 דק'.

 

בימוי עלילתי

הכשרת הסטודנטים לבימוי סרטים עלילתיים תוך הכרות עם הכלים הקולנועיים העומדים לרשותם. הסדנה תעניק כלים בסיסיים לעשייה קולנועית: תחביר קולנועי, תפקיד הבמאי, רצף ויזואלי, המצלמה כמספרת סיפור, מיזנסצנה, לוקיישן, שלבי העבודה, נורמות של צילום ועריכה, תפקידי הסט, תסריט צילומים, סטוריבורד, ברייקדאון ועוד. הלימוד ייעשה בעזרת בחינה של דוגמאות מסרטים ובאמצעות סדרה של התנסויות מעשיות של כל תלמיד.

תסריט ובימוי דוקומנטרי

הלימוד יקנה את כל הכלים הנדרשים לבימוי והפקה סרטים דוקומנטריים החל משלב הרעיון ועד למוצר המוגמר כולל תרגול מעשי. טכניקות הסדנה תתחקה אחר מרכיבים יסודיים בעבודה האמנותית המורכבת של הדוקומנטריסט. ייבחנו ויתורגלו שיטות עבודה, דרך לימוד של מסורות תיעודיות בהקשר ההיסטורי והפילוסופי שלהן ובאמצעות התנסות של התלמידים בעבודת שטח. כל תלמיד יתרגל שתיים-שלוש שיטות בבימוי, ובכללן צילום אירוע "המתרחש מעצמו" בדרגות שונות של שיתוף בין הבמאי למצולמים; שחזור אירוע; רגע ספונטני המייצר תחושת אינטימיות בין הדוקומנטריסט למצולם; יצירת קונפליקט בפעולת הצילום; ראיון; דיוקן עצמי. החומרים המצולמים יובאו לצפייה בכיתה מדי שבוע.

תסריטאות (עלילתי)  

מטרת לימודי התסריט להקנות לתלמידים הכרות וידע בסיסיים בכתיבת תסריט. הלימוד יחל מהיסודות הבסיסיים ויתפתח דרך עיצוב דמויות, תוך אפיון המרכיבים התמאטיים, הצורניים והנרטיבים שבו. ניתוח מושגים כגון ארוע מחולל, נקודת מפנה, קתרזיס, שיא התרה, היפוך שינוי ועוד.

צילום ותאורה

צילום הוא פיסול באור. קורס זה יקנה לסטודנטים ידע מקצועי , בצילום קולנוע וטלוויזיה. תפקיד הצלם בהפקה, הכרת עקרונות הקומפוזיציה ועיצוב הפריים. הכרת האור ותכונותיו, שימוש באור ככלי לביטוי בצילום פרקטי ואמנותי. סדנה מעשית של לימוד טכני והתנסות בשטח בצילום לקולנוע ולטלוויזיה, ובמרכזה ההחלטות הוויזואליות שיוצרות סגנון ייחודי לסרט, בהשראת צפייה בקטעים מסרטים של צלמי קולנוע בולטים. הנושאים המרכזיים בסדנה: מושגים וחשיבה ויזואלית; מצלמת הווידיאו והאביזרים הנלווים כאמצעים יצירתיים לביטוי ויזואלי; ההתרחשות הקולנועית: המרחב, הזמן, עיצוב הדמויות והיחסים ביניהן; צילום תיעודי; העמדת מצלמה ותנועה; קומפוזיציה וכיווני מסך; המשכיות בסגנון ורצף קולנועי; אור וצבע.

עריכה – הפעלה טכנית ותיאוריה אמנותית

מטרתו של קורס זה הוא להכשיר עורכי וידאו מנוסים ומיומנים, בהפעלת תוכנות עריכה תוך פיתוח ידע, שליטה ומיומנות על מנת שיוכלו להפיק את מירב התועלת מכלי העריכה הפועלים בתעשייה. וכן ללמד כיצד בעזרת טכניקות של עריכה ניתן ליצור משמעות ותוכן בסרטים ובתכניות טלוויזיה. בעזרת הידע הנרכש, הקורס יכשיר עורכי וידאו מנוסים ומיומנים, שבתום לימודיהם יוכלו להשתלב בחברות הפקה. ובגופים המשדרים לטלוויזיה, כעורכי סרטים עלילתיים, דוקומנטריים ופרסומיים. התוכנה הנלמדת הינה primere הפופולארית כיום בשוק.

הסיפור היהודי

מהו בעצם קולנוע יהודי? האם יש דבר כזה? האמת היא שכן. אך מהי הנקודה המבדילה בין קולנוע יהודי לבין קולנוע אחר? בצילום עריכה הפקה תאורה סאונד ובשאר מקצועות הקולנוע – באמת אין הבדל מהותי. שם לומדים צילום מקצועי – וגם אצלנו. שם לומדים עריכה מקצועית – וגם אצלנו וכן על זה הדרך. אמנם יש משהו אחד מהותי שמבדיל והוא התסריט. כיצד כותבים תסריט שנוגע באמת בנשמה? כיצד מספרים סיפור שמרים את הצופה לרמה אחרת? גבוהה יותר? זה ההבדל המהותי בין הקולנוע היהודי לבין קולנוע אחר.

החוקים של התסריט המקובלים כיום בנויים על הספר פואטיקה של אריסטו. מאורע מחולל, דמות הגבור, שלוש מערכות ועוד חוקים של מבנה התסריט. במשך השנים שידרגו וחידדו את הכללים של אריסטו, אך המבנה נשאר אותו הדבר ולא נעשה בו שינוי מהותי. אמת שכללים אלו ברובם נכונים, אך בודאי שאין הם נוגעים ברבדים העמוקים של הנשמה. יש לנו נשמה פנימית עמוקה שיש לה חוקים, כללים, רצונות ושאיפות. ומנגד חשופה היא לפחדים, דאגות, לחצים ותאוות. את אותם כללים לא נצליח למצוא בשום מקום מלבד בתורתנו. טעות היא לחשוב שנבין את הנשמה האלוקית בדעת בני אנוש. רק מי שברא את הנשמה יודע את חוקיה וכלליה, כיצד להשפיע עליה בצורה החזקה ביותר, מהם רצונותיה ושאיפותיה. רק על פי אותם כללים נדע לספר סיפור נכון, סיפור עמוק שנוגע בנבכי הנפש. אותם כללים פזורים בתורתנו הקדושה, זעיר פה וזעיר שם וחובה עלינו להסתכל בתורה ולהוציא משם פנינים יקרים – את אותם כללים וחוקים. זהו סיפורו של הקולנוע היהודי, וזהו הקורס הנקרא הסיפור היהודי אותו נלמד במשך כל שנות הלימודים בע"ה.

מבוא ואומנות צילום סטילס

מושגי יסוד בהסתכלות צילומית: קומפוזיציה, זווית, תאורה, הקפאה. תרגול נושאים לצילום: טבע, דמות, נוף, נושא ורקע, פורטרט עצמי, מטאפורה, תחושה, ביקורת ועוד.

כמו כן ידגיש הקורס את הצד הרעיוני מופשט של הפריים הסטטי שאינו מדבר. זוהי אבן היסוד של הקולנוע, כלי חשוב לעין ערוך.

 

קול והקלטה

לקול יש השפעה אדירה על הצופה והוא בעיקר עובד על התת מודע. ולכן חשיבותו היא מכרעת ביצירת סרטים. קורס זה יקנה ללומד מושגי יסוד ורקע תיאורטי בקול, יחד עם עבודה מעשית בהקלטת שטח. ביצוע הקלטות וידאו ושמע בהפקות חוץ, הקניית הידע הדרוש לבחור מיקרופונים מתאימים ואופן מיקומם, הכרה וידע בסיסי של ציוד להפקה ועריכה של שמע וקול

עקרונות השפה הויזואלית- מבע קולנועי

המבע הקולנועי הוא שפה המשלבת אמצעים אמנותיים וטכניים. תכלית הקורס היא הכרות עם מרכיביו השונים של הקולנוע דרך השפה: צילום, עריכה, עיצוב התמונה ועיצוב פסקול. הקורס ייתן דגש על הפואטיקה הקולנועית ועל התפתחות הז'אנרים החל מהקולנוע ההוליוודי ועד שנות הארבעי

משחק מול מצלמה

עבודת השחקן. לימוד עקרונות המשחק מנקודת מבטו של שחקן. התנסות במרכיבי המשחק: רצון, מעצור, קונפליקט, וחלוקה לביטים. המשתתפים ילמדו לבצע אקטים "משחקיים" מסוגים שונים.

יתמקד בבחינה ולימוד של ההוראות הניתנות לשחקן וכיצד הוא מבין ומתרגם אותן למבע אישי. וכן – מה קורה לשחקן כשכל תנועה או הבעה שלו מועצמת לגודל של מסך.

הקורס ילווה בתיעוד הפעולות ע"י מצלמה וניתוח התרגילים.

 

בימוי והדרכת שחקנים 

עבודת הבמאי. החל מאפיון דמות דרך בחירת השחקנים (אודישנים) ועד להוראות הניתנות לכל דמות בכל סצנה. הקורס יתקיים בשיתוף סטודנטים למשחק, במהלכו יתנסו הסטודנטים בחזרות ובבימוי וצילום של סצנה באורך של כחמש דקות.

עיצוב פס קול

לימוד והכרות עם התכנה המורכבת פרוטולס באמצעותה מגבשים את פסקול הסרט. התנסות והכרה של ערכים כמו: מיקס, הוספת והורדת קולות, אפקטים. במקביל יעסוק הקורס בעקרונות אמנותיים המנחים את העבודה על הפסקול.

סדנה – מוסיקה לסרטים

בקורס זה ייבחנו יחסי הפסקול המוזיקלי והסרט על ידי התאמת או יצירת פסקול לסרט נתון. במהלך הקורס יידונו שימושי הפסקול כמאפיין דמויות, כמלווה דיאלוג, כמעצב אווירה וכמגדיר זמן ומצבים נפשיים.

 

 

 

ארגז כלים ליוצר  (מסחרי)

תחום השיווק, מניע את מכלול הפעילות הכלכלית בעולם המודרני בכלל ובאמצעי התקשורת בפרט. לצדו של השיווק פועל עולם הפרסום. שיתוף פעולה נכון בין גורמי  השיווק לגורמי הפרסום מוביל להצלחתם של המוצרים/תוצרים הנמכרים. במסגרת הקורס ירכשו מושגי יסוד, גישות ותפיסות נפוצות בתחומי השיווק והפרסום, יוצגו סוגיות העומדות בפניי מקבלי ההחלטות מאחורי הפקתו והפצתו של מוצר, ויבחנו מודלים של בניית תדמית למותגים עם דגש על המרחב האינטרנטי והמדיות החברתיות במאה ה21.

 מקצועות הסט – עוזר/ת במאי/ת ראשון

במסגרת הקורס, ירכשו הסטודנטים ידע וניהול מעשי בכל הנוגע לניהול סט קולנועי בדגש על עבודת ע. במאי/ת ראשון/נה. במהלך הקורס יתנסו ב"תרגום" תסריטים קצרים לתכניות צילום פרקטיות ויעמדו על נהלי שיתוף הפעולה וההיררכיה בין המחלקות השונות במסגרת הסט הקולנועי.

הפקה – מפיק, יוזם, קרנות ורגולציה

מטרות הקורס הן לתת רקע כללי ומושגי יסוד הקשורים להפקה קולנועית, לסקור את תהליך ההפקה משלב הרעיון הראשוני ועד להפצת הסרט הגמור דרך קרנות הקולנוע וערוצי הטלוויזיה.

סיורים

סיור מקצועי אל מאחורי הקלעים של תעשיית הסרטים , תוכניות טלוויזיה, אולפן ועוד. הרעיון הוא להפגיש סטודנטים עם אנשי מקצוע מהתעשייה ומתן אפשרות להתנסות מקצועית ומעשית.

תהליך ההרשמה כולל ארבעה שלבים:

  1. ריאיון אישי
  2. מילוי טפסים
  3. תשלום דמי הרשמה
  4. מבחן קבלה (כשעה וחצי)

את הטפסים ניתן להגיש ידנית, או לשלוח בפקס או במייל.

פקס 08-8691734.

אימייל kolnoath4@gmail.com

תשובות למועמדים ניתנות ימים ספורים לאחר תום תהליך ההרשמה ובחינת המועמד.

במידה והתקבלת, תקבל המשך מידע נוסף לגבי הלימודים, תאריכים, קורסים, תשלומים ועוד.

אי"ה שנת הלימודים ה'תשפ"א תיפתח מיד לאחר החגים.

תאריך משוער: ה' חשוון  14 באוקטובר

תאריכים מדוייקים ניתן לקבל במזכירות בית הספר

החודש הראשון ללימודים הינו חודש ניסיון ורק לאחריו תצטרכו להחליט האם להמשיך את הלימודים או לא.

המבטלים את הלימודים לפני פתיחת שנת הלימודים יקבלו החזר מלא של שכר הלימוד.

המבטלים את הלימודים עד סוף החודש הראשון של שנת הלימודים, יקבלו החזר מלא של כספם, למעט התשלום על השיעורים בחודש הראשון.

במקרה של ביטול לימודים לאחר החודש הראשון, ישולם שכר הלימוד במלואו, בעבור שנת לימודים מלאה, אף אם התלמיד  או התלמידה לא למדו בפועל.

מה זה קולנוע יהודי?
"קולנוע הוא כלי שהקב"ה הוריד לעולם בשביל להשתמש בו לכבודו. זהו בעצם הכלי הכי חזק להשפיע על האדם, הן בכוח ההפצה שלו –בכל העולם. הן בכוח ההשפעה שלו –הפועל על כוח הרגש באדם. וכך אפשר להעביר מסרים בצורה הכי חזקה והכי משפיעה".

אורי גרודר, מרצה לבימוי ותסריטאות