על האיגודים המקצועיים בתחום הקולנוע והטלווזיה בישראל והפעם על איגוד התסריטאים.

מאת רביטל בללי-צימרינג
האיגוד הוא הגב הרחב של היוצר העברי וכלב השמירה של היצירה העברית. רק איגוד חזק המאגד את מירב ומיטב היוצרים הישראליים, יוכלו לעמוד מול החיבור הנואל בין הון לשלטון, בו הכסף הוא חזות הכול והיצירה והיוצר הם שחקן משני ואפילו מטרד בדרכם להשגת עוד כוח, שררה ומזומנים. בטלוויזיה בעידן הרב-ערוצי האיגודים עומדים למול זכיינים ובעלי הון שמטרתם ברורה: להרוויח כמה שיותר כסף, וכפועל יוצא להשקיע כמה שפחות. אם ניתן לקנות 50 דקות דרמה משובחת כמו סופרנוס ב-5,000$, למה להשקיע 140,000$ בדרמה בעברית כמו "שבתות וחגים" או "טירונות"? והתשובה: איגוד! כל דקת דרמה עברית שהגיעה למסכים בשנים האחרונות, היא פועל יוצא של מאבק בלתי מתפשר של  האיגודים על קביעת מכסות, נאותות הפקה, תנאי שכר, איכות התכנים, פיקוח על הגופים הרגולטורים שאמורים לדאוג לכך שהזכיינים עומדים במחויבויות שלהם ועוד.
באיגוד התסריטאים רואים ביוצרי הקולנוע והטלוויזיה בישראל חברים בקהילה שהבסיס המשותף שלה אהבת הקולנוע והיצירה הטלוויזיונית  והכרה בחשיבותן. בהתאם לכך המטרה המשותפת שבשמה מתנהלים מאבק כמעט יום יומי, היא להגיע  ליום שבו במאים ותסריטאים בישראל יוכלו להתפרנס בכבוד ממשלח ידם, יקבלו את מלוא הזכויות על יצירתם ויזכו לתמלוגים נאותים על כל שידור.

 

תסריטאים, אתם לא לבד!

 

הרגע שמרת את דראפט מס' 3 לתסריט המופלא שלך ואת לא יודעת איך ולמי לפנות? סיימת את לימודי הקולנוע  ואתה חושש לצאת החוצה? אתם יושבים לפעמים מול המקלדת תקועים, חסומים, בהתקף של Writers Block ומרגישים שאין אדם בודד או אומלל מכם ביקום? פעמים רבות ישנה תחושה בקרב אנשים כותבים שהם נמצאים לבד במערכה, שזה הם (והמקלדת) נגד שאר העולם. איגוד התסריטאים מנסה להוות בית ליוצרים בכך שהוא מאגד אנשים כותבים, ויוזמים, וחולמים, בכל שלבי הקריירה, מכל תחומי הכתיבה התסריטאית תחת קורת גג אחת. כנסים, ימי עיון, סדנאות כתיבה, הקרנות וערבי תרבות, פרסומים מקצועיים, לצד ייעוץ מקצועי ומשפטי ואם צריך גם הפגנות והפגנת שרירים במאבקים למען היצירה והיוצר הישראלי, מאחדים את התסריטאים הבודדים באיגוד מקצועי, הפועל ללא לאות משנות ה-80, בכדי ליצור מקצוע המכבד את בעליו – מקצוע התסריטאי. כל זאת עושים הנהלת האיגוד והיו"ר בהתנדבות, חברי איגוד שנותנים כתף, וצוות קטן ומובחר, שדואגים לשים את האיגוד בכל מקום בו נזקק היוצר הבודד לעזרה והגנה מול כוחות גדולים ממנו, בכל מקום בו נפגשות האמנות והכתיבה עם המציאות.
איגוד התסריטאים הישראלי הצטרף לפדרציה של איגודי התסריטאים דוברי האנגלית. בכנס של הפדרציה שהתקיים באירלנד, באוקטובר 2010, אושרה הצטרפותנו פה אחד לשורות ה-IAWG, שכולל את איגודי התסריטאים של בריטניה, אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד, אירלנד וארה"ב- מזרח ומערב. זהו הישג חשוב ותקדימי, ששם את ישראל לצד אחד הגופים המשפיעים על תעשיית הקולנוע והטלוויזיה העולמית בכללותה והוא ה-WGA – איגוד התסריטאים האמריקאי.  מהכנס הבינלאומי האחרון שהתקיים באוקטובר 2011 בניו יורק חזרו נציגי האיגוד כשותפים שווי זכויות לכל דבר. אחד הנושאים בהם עסקו בכנס התמקד במכירת סדרות וסרטים ישראליים לחו"ל וההגנה המרבית שניתן להעניק ליוצר הישראלי בבואו לתבוע את זכויותיו על אדמה זרה. האיגוד ימשיך בהסדרת השוק הבינלאומי בו חברים איגודים ותסריטאים מכל רחבי העולם, כדי שההצלחה לה זוכים הטלוויזיה והקולנוע הישראליים ימשכו, תוך הכרה ב, ושמירה על, מלוא זכויותיו של היוצר הראשוני של היצירה. האיגוד מציע לחבריו קו פתוח לקבלת מידע ופניה בכל בעיה בה נתקלו, כשחברי האיגוד זכאים לשעת ייעוץ משפטית אצל היועצת המשפטית של האיגוד וכן לשעת ייעוץ חשבונאית. שירות נוסף שמציע האיגוד לחבריו הוא שמירת יצירה- הפחד מפני גניבה רעיונית או ספרותית הוא מנת חלקו של כל יוצר. בעולם נוהגים יוצרים לרשום את יצירותיהם ולשמור עותק מהן באופן מסודר באיגודי התסריטאים או בספריית הקונגרס האמריקאי. שיטת רישום זו מעניקה הגנה מפני גניבות רעיוניות ומשמשת כראיה משפטית במקרה הצורך למקוריותה של היצירה ולבעלות עליה.
חברות באיגוד מקנה מגוון הנחות משתנות באירועי קולנוע, ימי עיון וסדנאות, בפסטיבלים השונים בחיפה, הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים ברחובות, דוקאביב, אייקון ועוד.למסיימי בית הספר לקולנוע במסלול תסריטאות או לסטודנטים שכתבו תסריט לסרט גמר האפשרות להירשם לאיגוד בהנחה משמעותית. הכתבה הוכנה בשיתוף פעולה עם אתר איגוד התסריטאים.